HTML/Protected

Right Click Disable

Ibu, Emak, Ummi, Mummy, Mama



Ibu, Emak, Ummi, Mummy, Mama
Itulah panggilan buat wanita yang telah melahirkan insan-insan yang bergelar anak. Tak kiralah sama ada beliau seorang ibu kandung, ibu mertua, ibu tiri, ibu susuan ataupun ibu angkat. Pokoknya, diawal kata tetap dimulai dengan IBU.

Dari sejak awal kandungan…..kita berada didalam mereka, bersama mereka. Merekalah orang yang pertama merasai kehadiran kita, merasai pergerakkan dan denyut nadi kita. Dari segumpal darah menjadi seketul daging, lalu terbentuklah sifat, lantas ditiupkan roh kedalam janin oleh Yang Maha Esa Allah SWT.

Mabuk, pening, muntah, sakit, tiada selera makan, tiada keselesaan dalam bergerak, itulah yang mereka rasai ketika kita didalam kandungan mereka selama 9 bulan 10 hari. Bentuk badan yang cantik berubah menjadi hodoh, dengan perut yang semakin membesar, memboyot kedepan. Tiada mereka mengeluh malahan diusap dengan lembut dan penuh kasih sayang. Tibalah saat kelahiran….bertarung nyawa melahirkan kita dengan segala macam kesakitan, perit, pedih. Berpantang maut sebelum ajal. Ketika tatkala terdengar tangisan kita maka sekelip mata hilang segala kesakitan yang dirasa.

Mak…. 9 Bulan 10 hari aku didalam kandunganmu, bersamamu, senyawa denganmu, seurat….senadi….sedenyut. 2 tahun 6 bulan kau menyusukan aku, tiap titisan air susumu menjadi darah daging yang kejal pada tubuhku. Ketika tapak kakiku sebesar ibu jarimu, kau menatang aku ibarat menatang minyak yang penuh…..seekor nyamuk pun tak kau benarkan hinggap keatas tubuhku. Kau sentiasa menjadi pelindung dan pembelaku.

Dari sejak kau menyedari akan kehadiranku, hinggalah kesaat dan detik ini, kau tidak pernah merasa letih, jenuh ataupun jemu melayani karenahku. Kau tidak pernah meninggalkan aku sendirian……….tapi dimanakah aku ketika kau perlukan aku. Ketika aku sakit, kau bersengkang mata menjagaku sedangkan ketika kau sakit aku lena dibaluti selimut. Tangisanku kau anggap nyanyian, teguranmu ku anggap leteran. Kau melayani keletah perbualanku dengan khusyuk sambil tersenyum tapi aku menganggap berbual denganmu amat membosankan. Kau mengenggam tanganku dalam pimpinanmu dengan cukup erat, tapi aku……malu ingin berpimpinan denganmu. Kerapkali kau mendakap dan mengucupku dan aku hanya mendakap dan mngucupmu dipagi Hari Raya.

Aku perlukan mak tapi aku lupa mak juga perlukan aku……ANAK MAK
Mak…..maafkanlah aku anak mak yang sentiasa lalai, leka dan alpa dalam menjalankan tanggungjawap sebagai anak mak. Seringkali hati mak aku sakiti. Mak maafkanlah aku, redha akan hidupku, restui aku dan do’akan agar aku dapat sentiasa bersama denganmu. Walaupun kau ku letakkan diatas bahuku dan ku pikul sepanjang hayatku, namun tiada terbalas segala pengorbananmu terhadapku. 

Ya Allah. Kau panjangkanlah usia ibuku dalam kesihatan. Kau murahkanlah rezeki ibuku dalam keberkatan. Kau lapangkanlah dada ibuku dengan ketenangan. Kau curahkan limpah kurnia hidayahMu keatas ku agar aku dapat menjadi hamba yang taat akan perintahMu dan anak yang patuh pada orang tuaku……
Amin Ya Rabbal’alamin 




(Harap buka browser baru untuk mendengar)









No comments:

Post a Comment