HTML/Protected

Right Click Disable

Cinta Hakiki

Pada suatu ketika Saiyidina Umar berkata kepada Rasullullah, “Sesungguhnya engkaulah yang paling aku cintai setelah diriku sendiri wahai Rasullullah.” Rasullullah SAW segera menegur, “Tidak wahai Umar, tidak beriman seseorang itu melainkan jika Allah dan RasulNya menjadi yang paling dicintai lebih dari dirinya sendiri!” Mendengarkan sabda yang mulia ini, Umar r.a lantas berkata: “Demi Tuhan yang menurunkan Kitab kepadamu, sekarang ini engkau lebih aku cintai daripada diriku yang berada di dalam jasadku”. Lalu Rasulullah SAW bersabda: “Sekarang (barulah kamu mempunyai iman yang sempurna) wahai Umar!” - HR Al-Bukhari & Muslim

Mendengar kata-kata itu Saidina Umar terus menangis terisak-isak. Abdullah Bin Umar bertanya kepada bapanya, “Bagaimana ayah boleh begitu cepat bertukar fikiran dan malah terus menangis?” Anak Saidina Umar mempertanyakan peristiwa ajaib yang jarang terjadi kepada orang biasa. Saidina Umar segera menjelaskan bahawa ketika beliau mendengar teguran Rasullullah itu, beliau terus terkenang akan dirinya yang begitu tidak berharga sebelum mendapat hidayah dan bertemu Rasulullah. Tidak dapat dibayangkan betapa tidak bergunanya diri ini dan tidak berharganya jika tidak dipertemukan dengan Rasulullah. Seandainya bukan Allah yang menetapkan, dan bukan Rasullullah SAW yang menyampaikan niscaya beliau masih terpuruk dalam kenistaan kekufuran. Itulah rahsia mengapa sejak saat itu cintaku telah berubah. Cintaku kini hanya milik Allah dan RasulNya.

Kisah ini mempertemukan rasional dan kemurnian cinta. Islam meletakkan nilai yang paling asas bagi menuntun manusia agar mencintai dengan cinta yang benar dan terjaga kefitrahan dan kesuciannya.

“Maaf saya sudah mengkhususkan cinta saya hanya kepada Allah!” ucap seorang lelaki kepada teman istimewanya.
Adakah cinta kepada Allah itu menghilangkan cinta antara sesama manusia?
Persoalan seumpama ini perlu dirungkai dengan cermat dan teliti. Cinta kita kepada Allah tidak sama dengan cinta kita sesama manusia. Cinta kita kepada Allah bersifat fundemental. Ini juga bermakna cinta sesama manusia boleh meluputkan cinta kepada Allah dengan pembahagian mutlak antara cinta Allah dan cinta manusia. Mari kita teliti hadith-hadith ini:

“Tidak beriman seseorang sehingga dia memberi kepada saudaranya apa yang dia sukai, seperti mana dia menyukai hal itu kepada dirinya sendiri.”
“Tidak beriman seseorang  yang tidur lena sedang jiran tetangganya dalam kelaparan.”
“Tidak beriman seseorang yang tidak menghormati tamunya.”

Kesemua hadith di atas jelas menunjukkan bagaimana besarnya tumpuan Islam kepada cinta sesama manusia yang terpancar dari keimanan. Keimanan membuatkan seseorang itu memberikan apa yang disukainya kepada saudaranya. Bayangkan kita sangat menyukai sesuatu lalu sesuatu itu kita korbankan untuk saudara kita, itulah penzahiran keimanan yang hakiki. Seorang mukmin tidak akan muncul kasih sayang dan belas kasihan kepada sesama muslim yang tidak kita kenali jika belum terbit di hatinya cahaya keimanan. Kepedulian terhadap orang yang datang berkunjung atau keadaan jiran tetangga hanya akan muncul bila hati disinari cahaya iman yang memancarkan kasih sayang. Secara rumusannya kita boleh menyimpulkan bahawa iman adalah "input" sedang "output" nya berupa kasih sayang.

Hal ini ditegaskan lagi dalam hadith berbunyi:
3 keadaan yang jika kita berada di dalamnya akan merasakan kemanisan Iman,

1. Hendaklah Allah dan Rasulnya menjadi yang paling dicintai berbanding segala selain dari keduanya.
2. Hendaklah seseorang mencintai saudaranya dalam keadaan dia tidak mencintai saudaranya itu hanya kerana Allah.
3. Membenci agar tidak kembali kepada kekufuran/kemaksiatan, sebagaimana membenci dicampakkan ke dalam neraka.

Dengan demikian jelas iman yang berupa input akan menghasilkan output kasih sayang yang tepat dan benar. Keimanan kita kepada Allah dan RasulNya akan mendorong kita agar taat dan patuh kepada segala perintah dan larangan. Bila kecintaan kepada Allah menjadi keutamaan maka kita akan taat dan patuh. Kepatuhan dan ketaatan inilah nanti yang akan mengawal dan mendorong kita untuk kasih sayang sesama manusia ke arah yang benar dan sepatutnya.

Renungi firman Allah berikut,
“Jika kamu mencintai Allah maka ikutilah aku niscaya Allah akan mencintai kamu.”

Ada tiga elemen yang penting di dalam ayat di atas:
1. Jika kamu mencintai Allah,
2. Ikutilah Aku (Rasullullah), dan
3. Allah akan mencintai kamu.

Ayat ini menunjukkan betapa cinta Allah yang kita semai itu hanya akan terbukti jika ia diterjemahkan dalam peniruan kita terhadap segala yang Rasullullah SAW lakukan. Ini bererti cinta kepada Allah ada cara, bentuk dan kriterianya. Cara, bentuk dan kriterianya semuanya diperlihatkan Rasullullah SAW dalam kehidupan seharian Baginda SAW. Mentauladani Rasullullah sebagai model dalam menghidupi kehidupan ini bukan hanya menjadi pembuktian berupa cinta kepada Allah tetapi juga menjadi syarat agar meraih cinta Allah. Hubungan percintaan hanya akan bermakna bila ada tindak balas dari kedua-dua pihak. Apalah erti cinta yang hanya bertepuk sebelah tangan. Maka cinta Allah akan bersemi kepada kita jika kita terlebih dahulu mempersembahkan cara hidup Rasullullah. Input masih lagi iman, outputnya pula ditegaskan agar perlu sesuai dengan contoh yang ditunjukkan Rasullullah.

Maha suci Allah yang sangat-sangat mengetahui perihal seorang hamba. Maka, Allah SWT telah meletakkan garis panduan untuk berinteraksi dengan sesama jantina, panduan berinteraksi sesama keluarga dekat (mahram), panduan berinteraksi dengan keluarga jauh (bukan mahram), panduan berinteraksi dengan ajnabi (orang yang tidak dikenal), panduan berinteraksi dengan berbeza jantina dan sebagainya.

Kesemua panduan-panduan ini memelihara diri manusia sejak awal-awal lagi sebelum seseorang terjebak ke dalam jerat percintaan.

Jika kita terlanjur terjebak segeralah mencari jalan yang ditunjukkan Islam bagi mengarahkan cinta yang tulus dan jernih. Jangan hilangkan senyum anda, ramah anda, belas kasihan anda, kasih sayang anda tetapi sampaikanlah semua itu dengan cara yang tepat dan benar sesuai perintah Allah, sesuai petunjuk Rasullullah.
  
Apatah lagi jika perintah itu datang dalam nada yang tegas dan diiringi amaran. Nada inilah yang jelas dapat kita rasakan pada ayat yang memerintahkan kita mencintai dan mengutamakan Nabi SAW.

Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan (daripada) berjihad untuk agama-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasiq (derhaka). – QS At-Taubah[9]:24

Dalam ayat ini, Allah SWT memberi ancaman dan menjanjikan balasan azab-Nya bagi orang yang mengasihi keluarga dan harta bendanya melebihi kecintaannya terhadap Allah SWT dan Rasul-Nya SAW.

Mereka juga ditakutkan dengan gelaran fasiq yang memang sangat dibenci oleh setiap jiwa yang beriman. Ancaman dan balasan azab dalam ayat sepatutnya sudah mencukupi sebagai motivasi, peringatan, dalil yang jelas dan hujah yang kuat bagi menunjukkan thabitnya kewajipan mengasihi Nabi SAW, membesarkan kedudukan Baginda SAW, dan tuntutan melaksanakan hak mengasihinya dengan sempurna.

Jika kita merujuk kepada nas-nas Sunnah pula, walaupun kita mengenali Rasullullah SAW sebagai insan yang paling tawaduk dan paling tidak mementingkan diri, baginda SAW tiada pilihan melainkan menyampaikan dengan jelas dan tegas kewajipan kita menyintai dirinya dan mengutamakannya kerana ia adalah antara inti, rahsia dan pokok ajaran agama ini.

Di antara pesanan dan perintah yang sangat jelas daripada Rasullullah SAW dalam hal ini ialah:
Tidak dianggap sempurna Iman seseorang daripada kamu sehinggalah aku lebih dicintainya daripada anaknya, bapanya dan sekalian manusia.
-HR Al-Bukhari & Muslim

Dalam hadis ini penanda aras kesempurnaan Iman itu sendiri turut diukur berdasarkan tahap kecintaan dan kasih terhadap baginda SAW.

Sudah tentu kita tidak redha keimanan kita cacat dan tidak sempurna apatah lagi jika sebabnya adalah kegagalan kita melakukan sesuatu yang seindah dan semulia menyintai insan teristimewa, Nabi kita Muhammad SAW.

Di ketika yang lain, sunnah merakamkan dialog penuh makna antara Rasulullah SAW dan Saidina Umar al-Khattab r.a.
Saidina Umar diriwayatkan berkata, “Wahai Rasullullah! Engkau lebih aku cintai daripada mana-mana manusia yang ada di dunia ini melainkan jiwaku yang berada di dalam jasadku”.
Kata-kata Umar RA ini disambut oleh Rasullullah SAW dengan tegas: “Tiada sesiapapun yang benar-benar menjadi Mukmin sejati sehinggalah aku lebih dicintainya walaupun daripada dirinya sendiri”.
Mendengarkan sabda yang mulia ini, Umar r.a lantas berkata: “Demi Tuhan yang menurunkan Kitab kepadamu, sekarang ini engkau lebih aku cintai daripada diriku yang berada di dalam jasadku”. Lalu Rasullullah SAW bersabda: “Sekarang (barulah kamu mempunyai iman yang sempurna) wahai Umar!” -HR Al-Bukhari & Muslim

Selain hadis-hadis yang mengikat iman dengan kecintaan terhadap Nabi SAW, kita juga menemukan hadis-hadis yang menjadikan cintakan Nabi SAW sebagai pra-syarat bagi mendapatkan matlamat-matlamat sehebat kemanisan iman dan seagung dapat bersama dengan Nabi SAW dalam syurga Allah SWT.

Rasullullah SAW diriwayatkan bersabda:
Sesiapa yang terdapat di dalam dirinya tiga perkara ini, akan merasai kemanisan iman; Allah dan RasulNya lebih dikasihi daripada selain keduanya, dia mengasihi seseorang yang tidak dikasihinya melainkan kerana Allah dan dia berasa benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana dia berasa benci sekiranya dicampakkan ke dalam neraka. - HR Ahmad, Al-Bukhari, Muslim, Ay-Tirmizi & Nasa’i di dalam Bab Iman

Diketika yang lain seorang sahabat telah menanyakan Baginda SAW,
“Bilakah akan berlaku hari kiamat, wahai Rasullullah?” (Dia bertanya sedemikian seolah-olah berasa rindu kepadanya). Jawab baginda SAW, “Apakah yang telah kamu sediakan untuk menghadapi hari kiamat?”Jawabnya, “Aku tidak bersedia menghadapinya dengan banyak melakukan solat, puasa (sunat) atau pun bersedekah tetapi aku amat kasih kepada Allah dan Rasul-Nya”. Sabda Baginda SAW, “Kamu akan bersama dengan orang yang kamu kasihi”. HR Al-Bukhari, Muslim, Abu Daud & At-Tirmizi

Melihat nas-nas yang jelas di atas, apakah patut kita masih ragu-ragu atau lemah dalam berusaha membalas cinta kekasih yang unggul ini? Bijakkah kita jika masih menjulang cinta dunia melebihi cinta kita terhadap Nabi SAW?

Maka sudah tentu insan istimewa yang telah membuka kepada kita segala pintu nikmat dan kebaikan yang berkekalan serta menyelamatkan kita daripada azab api neraka yang dahsyat adalah lebih patut, lebih utama dan lebih layak mendapat kasih dan cinta kita.
Semoga Allah SWT dengan limpahan rahmat-Nya, berkenan menganugerahkan kita dengan cinta-Nya, cinta Rasul-Nya, dan menyubur-mekar dalam sanubari kita cinta tulus terhadap Rasulullah SAW sebagaimana yang selayak dan sewajarnya cinta suatu umat yang mulia kepada Nabinya yang agung, SAW. Wallahu a’lam.



Taman Syurga, Masjid Nabawi











Sumber:  Panel Penyelidikan, Yayasan Sofa Negeri Sembilan
Ditulis Oleh Akhi Mohamed Ibrahim Maricar on Sunday, January 23, 2011 at 11:23pm

No comments:

Post a Comment